Att lägga ögonen på en giftgrön Audi RS3 Sedan kan få munnen att vattnas och blicken att glänsa på vilken motorentusiast som helst. För vem drömmer inte om att få vråla fram på släta vägar i denna kraftfulla prestandabil?
Snabb fakta om Audi RS3:
Modell | Audi RS3 Sedan 2021 |
Motor | 2,5 liters, 5-cylindrig turbo |
Häskrafter | 400 |
Topphastighet | 290 km/h |
RS3 född för Autobahn men funkar i innerstan
Om det är något som utmärker Audis nya RS3:a är det just fordonets mångsidighet. Denna halvkombi med den för varumärket utmärkande femcylindriga motorn uppfyller de krav som kan ställas på en motorikon med maxad prestanda. De som provat vittnar om en körupplevelse utöver det vanliga, och en bil som funkar överallt.
Vadå RS3?
Visst kan man som oinsatt bli nervös inför okända siffer- och bokstavskombinationer, modellnummer och förkortningar man förväntas känna till. Men misströsta inte, i det här fallet är förklaringen bakom namnet mycket enkel: När det kommer till Audi RS3 Sedan, Audi RS3 Sportback, Audi A3 Sportback RS3 eller ja, vilken av Volkswagen-koncernens RS-bilar som helst, så står RS för just Rennsport, det vill säga Racing. Det handlar alltså om en riktigt snabb (och tuff) bil!
Och om jag vill ha min Audi i pythongult?
Det första blicken landar på är ytan, vilket i Audi RS3 fall blir karossen, och i vilken färg dess finessfyllda linjer glänser. Och vill du ha den i pytonormsgult kan du faktiskt få det! Färgerna som för närvarande levereras från fabrik är nämligen:
- Mytsvart Metallic
- Glaciärvit Metallic
- Daytonagrå Pärleffekt
- Kyalamigrön
- Kemoragrå Metallic
- Turboblå
- Pythongul Metallic
- Tangoröd Metallic
Bland tidigare populära färgteman hittar vi även Audi RS3 2016 nardo grey, ett alternativ för den som söker en grafitglänsande kärra!
Prestanda – RS3 flyttar gränser
Med RS3:an fortsätter Audi flytta gränsen framåt för hur många hästkrafter som ryms under huven på dessa ikoniska bilar. Audi RS3 Sedan 2021 levererar hela 400 hästar, vilket den insatta kanske inser är 33 fler än vad som kunde uppbådas av föregående modell.
Och då har vi inte ens pratat om nästa steg i utvecklingen, RS3:ans performance edition, där kusarna ökats med dryga halvdussinet till. För att göra en liten jämförelse är det alltså mer än dubbelt så många hästar som vi hittar hos tröga trotjänare som pappas gamla V70.
Och priset är?
Smakar det så kostar det, som det gamla talesättet lyder. Äger du till exempel den lite tidigare Audi RS3 Sedan 2017 har du tämjt ett vilddjur, och vilddjur måste som bekant matas. Tittar vi på driften kan vi snabbt konstatera att förbrukningen i toppläge också når toppnivåer, men ärligt talat vore väl allt annat konstigt för ett fordon som accelererar 0–100 kilometer i timmen på 3,8 sekunder (det är sant!).
Däremot, och här kommer ljusningen för den lite mer ekonomiskt lagda, har RS3:an likt de flesta andra ett ekonomiläge som möjliggör en mer vardaglig körning och bensinförbrukning på knappa 0,75 liter per mil. Vilddjuret kan alltså hyfsat lätt tämjas och brukas som en lite fränare familjebil om det skulle behövas.
Detta om förbrukningen. Men för den som är intresserad av att äga denna bil kanske också någon uppgift om Audi RS3:s pris är relevant. En snabb genomgång visar att ett fabriksnytt fordon hamnar i 700 000-kronorsklassen, vilket den som köper begagnat såklart hamnar under. Men man får nog bereda sig på att hosta upp kring halvmiljonen för att kunna kalla denna pärla för sin.

Andra finesser i Audis RS-familj
Ett unikt element med Audis RS-familj är deras så kallade momentfördelare. Tänk dig själv att du sitter på 400 hästar som explosivt dundrar fram med alla sina 1 600 ben. Låter det skumpigt? Det hade nog de här bilarna också kunnat vara om det inte vore för den välkalibrerade dämpningen och synkroniseringen samt den dynamiska fördelningen mellan framaxeln och respektive bakhjul.
Drivkraften jämnas ut men hela effekten behålls, just tack vara denna momentfördelare, som jämte Audi RS3 Milltek avgassystem förhöjer körupplevelsen och låter motorn vråla loss i sitt karaktäristiska Audi RS3 sound.
Summan av kardemumman – Audi och körupplevelsen
Bensinbilar kanske tillhör det förflutna, men det verkar vara bilar som denna som får oss att så gärna vilja stanna kvar i det skeendet. Ett som är säkert är att bilar som Audi RS3 2018–2021, och de närbesläktade Audi RS3 ABT, Sportback eller Audi RS3 Cena, bjuder upp till att njuta av exklusiviteten som kan pressas ur den eleganta körupplevelsen, som en fin cigarr eller vinet ur en klase riktigt bra druvor.